Saamhorigheid
Voor veel mensen in Europe is het een spannende tijd en lastig om positief te denken. Net het coronavirus enigszins onder controle, zijn we nu getuigen van een afschuwelijke oorlog. De waanzin van het kwade om over de ander te willen heersen. Een agressie die gaande is en geen onderscheid maakt tussen leven en dood waarbij de wereldvrede op het spel staat. Wanneer miljoenen mensen moeten vluchten omdat hun steden gebombardeerd worden, dan verbaas je je over het feit dat zoiets nog kan gebeuren. Onze betrokkenheid heeft dan ook te maken dat deze oorlog heel dichtbij is en de wereldvrede bedreigd wordt.
De afgelopen week sprak ik een man die boos was op God, omdat Hij dat allemaal toelaat. Inderdaad rijmt de werkelijkheid van een oorlog - waarin de mens lichamelijk en geestelijk lijdt en op de vlucht is om zijn leven te redden - niet met de liefde van God. Althans wanneer wij zo menselijk en stoffelijk ons oordeel klaar hebben. Als mens hebben we dan ook veel vragen in ons geloofsleven. Maar wanneer we de eerste brief van Johannes lezen, staat er dat God niet aanwezig is waar geen liefde is, want God is liefde. In zo’n verschrikkelijke oorlog is God niet aanwezig. Oorlogen worden door de mens veroorzaakt, zoals kleine ruzies binnen een gezin of familie. Macht over de ander willen hebben is blijkbaar in de mens geworteld. Het kwade ligt dan op de loer wanneer we niet in staat zijn met elkaar in gesprek te gaan en de waarde van het menselijk leven te respecteren. Paulus zegt o.a. in de brief aan de Romeinen 12, 9 - 12. “Haat het kwaad, houdt vast wat goed is... Acht anderen hoger dan uzelf”.
Ik denk dat de geestelijke aanwezigheid van God zich o.a. laat zien in de saamhorigheid die we ontwikkeld hebben om de ander bij te staan. Onze naasten liefhebben is een opdracht binnen het christelijk geloof. Wanneer we dat kunnen, dan geeft het ons veel kracht, steun en moed om door te gaan. Zoals de OekraŃ—nse mannen en vrouwen de mentale kracht hebben om voor hun vrijheid en land te vechten, zelfs tot de dood daarop volgt, maar hoopvol zijn dat het goede zal overwinnen.
Ook Christus ‘vocht’ tegen het kwade van de mens om het goede te laten zien in woord en daad. Zijn woorden en daden werden ook tot zwijgen gebracht tot Zijn opdracht vervuld werd. Momenteel gedenken we in de veertigdagen tijd: Zijn lijden en sterven, maar met een verlossend vooruitzicht door Zijn opstanding die wij met Pasen vreugdevol gedenken. Zijn dood werd omgezet in “leven” voor hen die Christus willen volgen.
Ik hoop en bid dat alle gesneuvelden van OekraŃ—ne, maar ook de jonge gesneuvelde Russische soldaten die moesten vechten - dat door het gewetenloze kwaad werd opgelegd - het ware Licht mogen aanschouwen. Jezus geeft aan ons een verlossende boodschap mee met de woorden: ‘Ik ben de opstanding en het leven...”. (Joh.11, 25-26) Wanneer wij dat geloven dan worden de nabestaanden van de overledenen getroost, maar neemt hun verdriet en pijn niet weg. Het ware leven vinden wij in de opgestane Christus. Laat dat onze hoop en troost zijn.
Samen met broeder Johannes wens ik u een gezegend Paasfeest.
Br. Diederik